Poslouchejme soustředěně

O hudbě bývá zvykem mluvit jako o něčem dobře známém, samozřejmém. A přitom se s ní obvykle seznamujeme výlučně prostřednictvím reprodukce, která svými nevyhovujícími parametry brání věnovat ji plnou pozornost; nevíme, jak ve skutečnosti znějí akustické nástroje na pódiích neozvučených koncertů anebo se necháváme rozptylovat zrakovým vjemem. Zkrátka přestože ji mnozí z nás v pravém smyslu slova nikdy neposlouchali.

Když se na hudbu poprvé vyzkoušíme soustředit, se zavřenýma očima a na high-endové aparatuře, budeme nejspíš překvapeni. Aby mohla zaujmout, musí nabídnout víc než pouhou jednoduchost, přímočarost, prvoplánovou chytlavost, energičnost atd., které stačily k vytvoření atmosférické kulisy. Skladby, které se dříve líbily, se tak často ukážou jako stereotypní, nudné, naivní nebo až vysloveně hloupé, a navrch nad nimi získávají ty dosud odmítané, přehlížené nebo nesrozumitelné.

Jedná se o zcela odlišnou estetickou zkušenost. Její přednosti přidávají i dobře známým albům nový rozměr; mění se hodnotící kritéria i role, kterou hudba zastává. Už neslouží k pasivnímu odreagování po práci, přebíjení únavy a otupělosti nebo překrývání prázdnoty, kdy si mozek dává přestávku. Poslech vyžaduje nemalou dávku duševní svěžesti a koncentrace, aby se na oplátku stal plnohodnotnou činností zpestřující a obohacující i naše nejlepší dny.

Význam zvukové kvality je zde neoddiskutovatelný. Bývá to právě její určitá úroveň, na níž se objeví kouzlo některých nástrojů, pěveckých stylů nebo dokonce celých žánrů. Nejmarkantnější rozdíl je pochopitelně u klasiky, která je z hlediska dosažení věrnosti reprodukce největším problémem; oproti levným zařízením, u nichž se např. místo houslí ozývá spíš skřípot plechu a symfonický orchestr disponuje fádním slitým, bezbarvým zvukem, mohou být naše výsledné dojmy přímo opačné.

Způsob poslechu a s ním spjatý druh zážitku objasňuje, proč se úspěšně prosazuje naprosto banální tvorba, prodej elektroniky i nahrávek s otřesnou kvalitou zvuku a kopírování před kupováním originálních nosičů. Bez potřeby vytvořit si hlubší vztah, kultivovat svůj vkus a posouvat jeho hranice toho ovšem ani soustředění samo o sobě příliš nezmůže; pokud ale máme vysoké nároky a chceme poznat hudbu i z její umělecké stránky, je na této fascinující cestě prvním krokem.

« předchozí | další »

© 2010 - 2018 Inklinace.cz | Obsah, design a zdrojový kód: Petr Janošek | Kontakt: petr.janosek@inklinace.cz